
Kowary – historia w kartoniku zaklęta
19 lipca 2018Tropiciele Historii puszczają oko w stronę wszystkich Miłośników Kowar, ze specjalną dedykacją dla strony facebook: Kowary / dawniej Schmiedeberg oraz Kowary – tutaj pies szczęśliwy jest
![[Obrazek: paul1.jpg]](https://i0.wp.com/www.tropicieleex.nazwa.pl/ftp/smigly/paulfisher/paul1.jpg?w=1040)
Na przełomie XIX i XX wieku w Kowarach, dawnym Schmiedebergu– niewielkim, pięknym miasteczku położonym u podnóża Karkonoszy mieszkał i tworzył swoje fotograficzne, małe dzieła Paul Fischer. W dostępnych dokumentach archiwalnych trudno doszukać się konkretnych przekazów dotyczących Paula i jego działalności. Pozostały za to zdjęcia, zdjęcia z okresu działalności Paul Fischer Photographisches Atelier.
![[Obrazek: paul2.jpg]](https://i0.wp.com/www.tropicieleex.nazwa.pl/ftp/smigly/paulfisher/paul2.jpg?w=1040)
Paul Fischer uwieczniał na swoich zdjęciach cały otaczający go świat. Wiele znanych nam obrazów Kowar i najbliższej okolicy z początku XX wieku można dziś oglądać właśnie dzięki pracy tego człowieka, zapewne również miłośnika miasta. Oprócz dokumentowania piękna kowarskich plenerów, które zresztą później często ukazywały się w formie popularnych w tamtym okresie widokówek, Fisher tworzył w zaciszu swojego atelier tzw. Carte de visite, fotografie kartonikowe.
„Fotografia na kartoniku, opatentowana została przez Andre Adolphe’a Eugene Disderiego w 1854 r. w Paryżu[…] Zdjęcia kartonikowe najczęściej prezentowały portret indywidualny lub zbiorowy. Stały się swoistą formą wizytówek, którymi wymieniano się wśród znajomych. Miały określony format, około 6×9 cm i były naklejane na większy kartonik z elementami dekoracyjnymi, na rewersie z zamieszczonymi informacjami o autorze fotografii czy zakładzie fotograficznym, który dane zdjęcie wykonał. Cena portretu wykonanego jako carte de visite była dużo niższa niż jednostkowe, dagerotypowe zdjęcie lub namalowanie osobistego portretu. Upowszechnienie się tego typu zdjęć przyczyniło się do umasowienia fotografii […]”
![[Obrazek: paul6.jpg]](https://i0.wp.com/www.tropicieleex.nazwa.pl/ftp/smigly/paulfisher/paul6.jpg?w=1040)
![[Obrazek: paul3.jpg]](https://i0.wp.com/www.tropicieleex.nazwa.pl/ftp/smigly/paulfisher/paul3.jpg?w=1040)
W szufladzie Tropicieli było już wcześniej kilka zdjęć tego typu pochodzących z kowarskiego atelier. Mają swój niepowtarzalny urok- odświętne (jak do zdjęcia ) ubiory mieszkańców, z tyłu piękne zdobienia z motywami regionalnymi, czuć uderzającą z nich historię. Przeglądając te zdjęcia bez trudu można poczuć klimat miasta, dawnego Schmiedeberg im Riesengebirge.
Całkiem niedawno, w nasze ręce wpadła jeszcze jedna fotografia z tej serii. Okazuje się, że już na początku XX wieku Kowary były miastem, w którym pies był szczęśliwy… Zauważył to również Paul Fischer, co dziś możemy wspólnie obejrzeć na jego fotografii.
![[Obrazek: paul4.jpg]](https://i0.wp.com/www.tropicieleex.nazwa.pl/ftp/smigly/paulfisher/paul4.jpg?w=1040)
![[Obrazek: paul5.jpg]](https://i0.wp.com/www.tropicieleex.nazwa.pl/ftp/smigly/paulfisher/paul5.jpg?w=1040)
Bardzo ladnie i ciekawie napisane, mozna sie duzo z artykolu dowiedziec. Prosze sie nie gniewac, ze zwroce uwage, ale Fischer pisze sie wlasnie Fischer a nie jak w artykole Fisher. Nawet na starych pocztowkach zalaczonych powyzej widac poprawnie napisane Paul Fischer. Dziekuje i pozdrawiam.
Dziękujemy bardzo za zauważenie błędu i pozdrawiamy serdecznie.
La Belle Époque – czy osoby na fotografiach zdawały sobie sprawę, jak bardzo zmieni się już wkrótce Europa. Fajny tekst o zwykłym życiu, (nie)zwykłego miasteczka 🙂 – które lubię.