„Smyk” – szaleństwo polskich konstruktorów

Szaleństwo koncepcyjne warszawskiego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego. Mikrosamochód „Smyk” miał mieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci. Powstało kilkanaście egzemplarzy, projekt jednak nigdy nie wszedł w fazę produkcji seryjnej.

[Obrazek: smyk1.jpg]nigdy nie zatwierdzony do produkcji seryjnej mikrosamochód polskiej produkcji – „Smyk”, Warszawa 1957

 
W założeniach powstać miał możliwie najtańszy mikrosamochód mieszczący cztery osoby. Do Smyka wchodziło się przez „przednie drzwi”, a raczej pokrywę wraz z szybą. Dojście do tylnego siedzenia było możliwe tylko po złożeniu przedniego siedzenia pasażera. Samochód nie posiadał bagażnika, zaś na desce rozdzielczej znalazły się tylko: prędkościomierz, kontrolka ładowania akumulatora i przełącznik kierunkowskazów.

[Obrazek: smyk3.jpg]wnętrze „Smyka” – Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

 
Jako napęd prototypowych pojazdów służył silnik od motocykla Junak M07 z zamontowanym dynamostarterem oraz dmuchawą. Zastosowano niezależne zawieszenie dla wszystkich czterech, dwunastocalowych kół: poprzecznie ułożone drążki skrętne. Koła montowane były z dwóch części, z czego wewnętrzna z metali lekkich służyła jednocześnie za piastę koła, zaś zewnętrzna, stalowa za koło właściwe. Wybudowano także Smyka z karoserią z trójwarstwowych laminatów.

Projektantami pojazdu byli:

inż. Karol Wójcicki
inż. arch. Janusz Zygadlewicz
inż. Andrzej Zgliczyński

[Obrazek: smyk2.jpg]„Smyk” – eksponat w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

 
„Smykiem” według różnych źródeł można było rozpędzić się do 70-80 km/h, a spalanie wynosiło około 5 litrów na 100 km. Niestety zastosowana jednostka napędowa była awaryjna. Łańcuch wytrzymywał około 7 tysięcy kilometrów, silnik brał olej, zużywały się również inne podzespoły.

[Obrazek: smyk4.jpg]mikrosamochód „Smyk” w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie

 
Produkcję „Smyka” zamierzano uruchomić w w Szczecińskiej Fabryce Motocykli, wyprodukowano tylko serię próbną, w liczbie od 17 do 20 sztuk (według różnych źródeł). Do produkcji seryjnej zatwierdzono samochód Mikrus MR-300.

Dane techniczne:

Silnik:

Pojemność skokowa: 349 cm³

Moc maksymalna: 15 KM (11 kW) przy 5500 obr/min

Maks. moment obrotowy: 24 Nm przy 4000 obr/min

Podwozie, wymiary i masa:

Zawieszenie: niezależne dla wszystkich kół

Hamulce przód/tył: bębnowe 200 mm/bębnowe 200 mm

Rozstaw osi: 1700 mm

Rozstaw kół przód/tył: 1100/1100 mm

Masa własna: 470 kg

Osiągi:

Prędkość maksymalna: 70 km/h

Zużycie paliwa: 5 l/100 km
 

Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie – „Smyk – Audioprzewodnik demo”:

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.