Willy Georg. Zdjęcia z Warszawskiego Getta, lato 1941

Willy Georg. Zdjęcia z Warszawskiego Getta, lato 1941

20 kwietnia 2018 8 przez Mateusz Śmigły

 II wojna światowa była pierwszą wojną, w której żołnierze, zwłaszcza żołnierze niemieccy, masowo robili prywatne zdjęcia.

Niektóre przerażajÄ…ce serie, takie jak zdjÄ™cia z masakry w Babim Jarze (Baby Yar) i ich współczesne odnalezienie budzi podejrzenia: gdzie byÅ‚y dotychczas? Dlaczego znaleziono je dopiero po tylu latach? Rzeczywistość jest taka, że te serie sÄ… jedynie czubkiem góry lodowej. TysiÄ…ce zrolowanych rolek i druków z tego okresu sÄ… nadal przechowywane w prywatnych nieruchomoÅ›ciach i archiwach, które przez pół wieku nie byÅ‚y publikowane po prostu dlatego, że nie interesowaÅ‚y spoÅ‚eczeÅ„stwa. Dopiero od poczÄ…tku lat 90. zaczÄ™to siÄ™ nimi zajmować, przetwarzać, wystawiać i publikować, a dopiero w 2009 roku wydano ich pierwszÄ… zbiorczÄ… publikacjÄ™ – „Fremde w Visier Petry Bopp”. Ta monografia – album przedstawia pierwsze wyniki projektu zbierania i katalogowania zdjęć, trwajÄ…cy od 2004 roku na uniwersytetach w Oldenburgu i Jenie, na podstawie 150 prywatnych albumów wojennych.

Wehrmacht zachęcał do indywidualnego fotografowania i upoważniał żołnierzy do używania osobistych kamer na froncie. Producenci aparatów i akcesoriów fotograficznych bombardowali ich reklamami:
„Zeiss Tessar za wasze wspomnienia z wojny!”
„Voigtländer Kleinbildkamera do ostatecznego zwyciÄ™stwa!”
„Agfa Photos: most miÄ™dzy frontem a ojczyznÄ…!”

Żołnierze korzystali z okazji bardzo chętnie.

Radiooperator Willy Georg z Münster urodziÅ‚ siÄ™ w 1911 r.- zaciÄ…gnÄ…Å‚ siÄ™ do wojska jako „stary żoÅ‚nierz”. ByÅ‚ znakomitym fotografem, a podczas sÅ‚użby uzupeÅ‚niaÅ‚ swoje dochody, robiÄ…c zdjÄ™cia swoim kolegom z aparatu Leica. Latem 1941 r., kiedy ich oddziaÅ‚ stacjonowaÅ‚ w Warszawie, zostaÅ‚a wydana mu przepustka przez jednego z jego oficerów, po czym Willy zostaÅ‚ poinstruowany aby wszedÅ‚ do zamkniÄ™tego getta i robiÅ‚ zdjÄ™cia tego, co tam zobaczy. Georg zużyÅ‚ cztery rolki filmów i zaczÄ…Å‚ piÄ…tÄ…, kiedy zatrzymaÅ‚a go niemiecka żandarmeria. Skonfiskowali film w aparacie, ale na szczęście nie sprawdzili kieszeni, zanim eskortowali go z getta. Georg opracowaÅ‚ cztery zwoje w getcie w Warszawie i zachowaÅ‚ zdjÄ™cia przez najbliższe pięćdziesiÄ…t lat wraz z innymi obrazami wojennymi. Pod koniec lat 80. spotkaÅ‚ Rafaela Scharfa z Londynu, badacza relacji polsko-żydowskich, któremu daÅ‚ te zdjÄ™cia, i który opublikowaÅ‚ je w 1993 roku w postaci książki- albumu pt. „W warszawskim getcie: Lato 1941”.

Oto część zdjęć Willy Georga: